16 Ocak 2012'Yerli oto Fiat deste?i ile olur mu' sorusuna cevap vermeden ?nce, bug?n g?ndeme oturan bu haberin ??k?? ?yk?s?n? anlatmakta fayda var.??nk? bu ?yk? her?eyin asl?nda ba?tan nas?l planland???n? net olarak ortaya koyuyor. Son y?llarda ?nemini gittik?e art?ran Detroit fuar?na kat?lmak i?in bu y?l ?nce Tofa?'tan davet ald?k. Tofa?'?n orta?? Fiat i?in ?ok ?nemli bir fuard?. ??nk? b?nyesine soktu?u Amerikan Chrysler ile ger?ek anlamda ilk g?vde g?sterileri olacakt?. Bizde 3 gazeteciye ?zel gelen daveti teredd?ts?z kabul ettik. Ancak aradan bir hafta ge?meden bu kez Ford Otosan arayarak, benzer daveti yapt?. Tek fark? gazeteci kontenjanlar?n?n 7 olmas?yd?. A??k?as? bu davete bozulmu?tum. ??nk? bir tarafta sadece 3 ki?inin yiyece?i bir haber pastas? varken, Ford'un davetiyle bu say? 10'a y?kselecekti.
K??eye nas?l s?k??t?k
Ford yetkilileri bizi k??eye ise Detroit fuar? ?ncesi New York'a u?rayacaklar?n? s?yleyerek s?k??t?rd?lar. G?lc?k'te ?retilen Transit Connect, New York'un yeni taksisi oldu?u i?in buna ?ahitlik etmek bizim i?in ?ok ?nemli bir haber olacakt?. Bu geli?meler ?zerine Tofa?'taki arkada?lar? arayarak durumu izah ettik. Sonu?ta iki ?irketin de Ko? Grubu'na ba?l? oldu?unu i?i ortak bir noktada bulu?turmak gerekti?ini anlatt?k.
Planlar ?nceden yap?lm??t?
G?r??meler sonras?nda Tofa?, daveti iptal etti ve biz Ford Otosan'la Amerika'ya gittik. New York'tan gurur verici haberler ??kard?ktan sonra Detroit'te de Bill Ford'la ilgili man?et olan haberler yazd?k. Gitmeden ?nce Tofa? cephesinde, Fiat ve Chrysler'in CEO'su Sergio Marchionne ile bizi bulu?turmak i?in ?zel bir ?aba vard? ama sonu?suz kalm??t?. Herneyse fuar?n ilk g?n? Ko? Otomotiv Grubu Ba?kan? Cenk ?imen ve Tofa? CEO'su Ali Pand?r'la kar??la?t?k. Aralar?ndan su s?zmad??? a??k?a belli olan bu ikiliyle oturup konu?mak istedik. ?imen, ?nce bizim Ali Pand?r'la konu?mam?z? rica etti. Sonra onunla g?r??ebilece?imizi s?yledi. Planlar yap?lm??t?.
Pand?r g?r??me i?in u?ra?t?
Ali Pand?r, konu?mas?na yerli otoyla ba?lay?p, Albea'n?n yerini alabilece?ini s?yleyince bizim sorular ?o?almaya ba?lad?.Pand?r, bunun ?zerine bize ertesi g?n Marchionne'yle g?r??me ayarlayabilece?ini, bu sorular? direkt ona sorman?n daha do?ru olaca??n? s?yledi. Ak?am?st? b?y?k u?ra?lar sonucunda Ali Pand?r arad? ve sabah 8'deki g?r??me i?in 6 ki?ilik kontenjan ayarlad???n? s?yledi. G?r??meye gidip Sergio Marchionne'ye 'h?k?metin yerli oto projesiyle ilgili ne d???n?yorsunuz' sorusunu sormam?z yeterli oldu. Marchionne, bug?n gazetelerde g?rd???n?z net a??klamalar? yapt?.
O i? ?oktan bitti
Toplant?dan ??kt???m?zda, Marchionne taraf?ndan b?y?k ?vg?ler alan Ali Pand?r'?n y?z?nde hakl? bir gurur vard?. Ak?am ise yemekte Cenk ?imen'le konu?tu?umuzda, bize 'O i? ?oktan bitti' demesi de zaten her?eyin biz Amerika'ya gelmeden sonu?land???n? ortaya koyuyordu. Yani Tofa?'?n asl?nda yerli otomobili Fiat destekli ?retece?i daha Eyl?l ay?nda Marchionne'nin Ankara'ya T?rk Trakt?r toplant?s? i?in yapt??? ziyarette belli olmu?tu. Marchionne o toplant?da Ba?bakan Erdo?an'la konu?arak bu i?e talip olduklar?n? s?yledi?ini aktard?. ?imdi g?zler ilk arac?n isminin ne olaca?? ve ne zaman bantlardan inece?inde. Merakla bekliyoruz.
B?R TA?LA ?K? KU? VURULDU
'Yerli oto Fiat deste?i ile olur mu' sorusuna geri d?nersem e?er cevab?m 'Evet gayet de g?zel olur' olacakt?r. Bu iki taraf?nda kazanaca?? tam bir 'win-win' durumudur. T?rkiye kazanacakt?r ??nk? 2-3 milyar Euro'luk bir ba?lang?? kayna?? bo?a gitmemi? olacakt?r. Bug?n s?f?rdan bir otomobil ?retimi i?in fabrika, Ar-Ge, platform, tasar?m ve pazarlama yat?r?m? i?in minumum 2 milyar Euro gerekti?ini Otomotiv Sanayi Derne?i (Osd) de raporla dile getirdi. Fiat destekli yerli otomobilin maliyeti ise 500 milyon Euro'yu a?mayacakt?r.
Ama? ithalat? frenlemek
'Yerli oto' projesindeki ama? nedir; 'T?rk otomotiv sekt?r?n?n artan ithalat?n? frenlemek." H?k?met, 'madem yeni yat?r?m ?ekemiyoruz, cari a??kla m?cadele etmek i?in kendi otomobilimizi ?retelimden' yola ??karak b?yle bir plan yapm??t?r. ?lk etapta bu proje 'y?zde 100 T?rk mal?' diye ortaya at?lsa da bu fikir zamanla 'yabanc? bir markan?n kat?l?m?yla da ger?ekle?ebilir' ?eklinde de?i?mi?tir. ??nk? bug?n d?nya otomotivinde y?ksek maliyetler nedeniyle y?zde 100 her?eyi kendisi ?reten bir sistem yok. T?m otomotiv devlerinin birbirinden motor, teknoloji ve par?a al?p sattt??? bir ger?ektir. Bu i?in do?as?nda da vard?r.
Mesut ?zil ?rne?i verildi
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakan? Nihat Erg?n'de bu konuda zaten ?u a??klamay? yapmad? m?; "Nas?l T?rk ?ocu?u Mesut ?zil, Alman futbol milli tak?m? i?in T?rk milli tak?m?na bile gol at?yorsa, bizim T?rk markam?z da, bir yabanc? ortakl?kla ger?ekle?tirilebilir."
??te bu noktada Ba?bakan Erdo?an'?n da Ko? Grubu'ndan '?sminiz gibi bir marka yarat?n' beklentisi ?zerine Tofa? cephesinde d??meye bas?lm??, Fiat ve Chrysler'in CEO Sergio Marchionne'nin de projeye s?cak bakmas?yla ta?lar yerine oturmu?tur. Bu i?birli?i ile T?rkiye, ?nemli bir kaynak kayb?ndan ve 'S?f?rdan otomobil olur mu' riskinden kurtularak, i?i bilenlere b?rakacak, Tofa? ve Fiat ise zay?f olduklar? B ve C s?n?f?nda ?nemli bir pazar elde edecektir.
Renault'nun ?st?n??? var
Bug?n gerek T?rkiye'de gerekse Do?u Avrupa'da B ve C S?n?f? sedan pazar?nda Renault'un ve markas? Dacia'n?n b?y?k bir ?st?nl??? bulunuyor. Fiat bu konuda ?ok zay?f oldu?unun fark?nda. ?imdi devletin de deste?iyle kendisine a??lacak pazarda g??lenmeyi ama?l?yor. Bunun i?inde b?y?k yat?r?mlar yapmas?na gerek yok. Platform haz?r, motorlar haz?r. Tek yap?lmas? gereken g?zel ve ?ekici bir d?? tasar?m ve yeni bir marka. Zaten Renault, Dacia ile bunu ba?ard???ndan, Fiat'?n ?n?nde de g?zel bir ?rnek bulunuyor.
Albea'ya talih ku?u kondu
Tofa? ise ?retimi biten Albea ve Palio'nun yerine yeni modeller koymak istiyordu. Bu yerli otomobil projesiyle bir ta?la iki ku?u vurmu? oldu. Albea'n?n yerine gelecek arac?n ba??na resmen devlet destekli bir talih ku?u konmu? oldu. E?er h?k?met yerli oto i?in 200 bin adetten olu?an bir pazar?n zeminini haz?rlarsa, Tofa? ve Fiat bu i?ten ?ok karl? ??kacakt?r. Tabi onlar karl? ??karken, yerli ?retimin artmas?yla ithalatta bir azalma olacak, bu da cari a???? indirecektir.
Milliyet?i s?ylemleri b?rakal?m
??in ?z?, 2-3 milyar Euro yerine ?ok daha ucuza ithalat? azaltacak form?l bulunmu?tur. Ayr?ca ?talyan otomotiv devi Fiat'?n uluslararas? deneyimiyle bu ara? rahatl?kla ihra? edilecektir. Bu noktada kimseye bir s?z s?ylemek d??mez. Varsa daha ak?ll?ca bir plan? olan ??ks?n ortaya yaps?n. Kimse engellemiyor. Bu noktada b?rakal?m milliyet?i s?ylemleri, i?imizse bakal?m. Bug?n d?nyan?n 5'inci b?y?k otomotiv ?irketi olan Hyundai, ?ok de?il 30 y?l ?nce ilk nesil ara?lar?n? Japonlar?n deste?i ve altyap?s?yla ?retti. Zamanla bu deste?i azalt?p motoru ve teknolojileri geli?tirdi. Bug?n geldi?i nokta ortada. O y?zden herkes ?apkas?n? ?n?ne koysun.
yakamoz04
No comments:
Post a Comment